Bra ergonomi

Variation, pauser och bra arbetsredskap är nyckeln till en bra ergonomi om du jobbar många timmar framför datorn.

bra ergonomi

Bra ergonomi på kontoret

Du tänker kanske att du rör dig tillräckligt eftersom du spelar tennis, fotboll eller går på gym två gånger i veckan. Men att motionera två gånger i veckan räcker tyvärr inte. Ur en ergonoms perspektiv är det faktiskt mycket bättre att fördela den aktiva tiden över veckans alla dagar så att du rör dig lite varje dag. Nyckelordet för en bra ergonomi på kontoret är variation. Du ska byta ställning eller röra på dig minst var 45:e minut. Res dig upp, håll ett möte gående eller stående, byt stol, sätt dig på en annan plats, hämta en kopp kaffe eller gå en vända runt huset. Det finns många sätt att skapa variation i vardagen.
bra ergonomi

Enbart variation räcker inte. Dina arbetsredskap spelar en stor roll

Mus och tangentbord har visat sig vara en av de vanligaste orsakerna till värk och förslitningar i rörelseapparaten. Så även om du ännu inte fått besvär av att jobba monotont, bidrar en ergonomisk mus till att förebygga belastningsskador och andra spänningar som med tiden kan orsaka problem. Och om du redan har musrelaterade problem som t.ex. karpaltunnelsyndrom, triggerfinger eller tennisarmbåge kan en ergonomisk mus bidra till att minska besvären och belastningarna.

bra ergonomi

Här är fem bra tips som gör arbetsdagen hälsosammare och mer produktiv

I dag tillbringar vi mycket mer tid framför datorn än någonsin – både på jobbet och hemma. Och många är benägna att utveckla dåliga vanor som kan leda till belastningar, spänningar och skador. Här nedan har vi samlat ett antal goda råd som kan ge dig en hälsosammare och mer produktiv arbetsdag.

Tänk på hur du jobbar och hur din kropp rör sig. Se till att ha en bra och varierad arbetsställning.

Känn efter så du har bra avlastning för armarna, att stolen är rätt inställd och ger dig ett bra stöd och att bordet har rätt höjd.

Både när du skriver på tangentbordet och när du använder mus ska du försöka hålla handleden i en naturlig ställning så att den inte ansträngs eller hålls i en onaturlig vinkel. Se till att mus och tangentbord är rätt placerade på bordet så att du kan vila händer och armar mot bordsskivan.

Vänj dig vid att använda tangentbordsgenvägar och kortkommandon. Det gör att belastningen minskar och ger lite variation från musen.

Ta fem minuters rast varje timme. Det hjälper kroppen att slappna av och tvingar dig att ändra arbetsställning. Du behöver ändå snart ett glas vatten eller en kopp kaffe.

Prova gratis i 14 dagar

Prova en ergonomisk mus som förebygger och minskar smärta och obehag i nacke, axlar, armar och händer.
Välj mellan RollerMouse och Unimouse.

Close Menu