Senskideinflammation / De Quervains syndrom

Senskideinflammation är den vanligaste seninflammationen i handleden och beror vanligtvis på att senorna överbelastas, t.ex. på grund av monotont arbete. Smärtan märks när man rör tummen.
Senskideinflammation

Vad är senskideinflammation?

Tillståndet är uppkallat efter den schweiziska läkaren Fritz de Quervain som 1895 var först med att beskriva syndromet. Tillståndet, som är ofarligt men kan vara mycket besvärande, kallas i dagligt tal för senskideinflammation. Senskideinflammation utvecklas vanligtvis under loppet av några veckor. Man upplever tilltagande smärta vid handleden på tummens sida. Smärtan märks mest när tummen används och det kan kännas svårt att gripa och klämma med handen.
Senskideinflammation

Varför uppstår senskideinflammation?

Senskideinflammation orsakas av att två av tummens senor kommer i kläm intill handleden. Senorna böjs och orsakar smärta när man rör tummen. Ofta beror senskideinflammation på överbelastning orsakad av upprepade monotona rörelser, men den kan även orsakas av tryck från exempelvis ett gipsbandage.
Senskideinflammation

Hur behandlar man senskideinflammation?

Oftast går senskideinflammationen över när senan inte längre överbelastas. Behandlingen handlar ofta om avlastning, inflammationshämmande läkemedel och fysioterapi. Vila och avlastning av tumme och handled i 2-3 veckor – i kombination med stödbandage – är de viktigaste behandlingsåtgärderna. Eftersom senskideinflammation uppstår som följd av överbelastning bör man försöka undvika den aktivitet/rörelse som från början orsakade smärtan. Om orsaken är musanvändning bör man fundera på om man kan förändra sitt sätt att använda musen eller om man kan byta till en mer ergonomisk mus. Man kan även behöva göra stretchövningar som kan bidra till att besvären lindras.

Senskideinflammation

Kan man helt undvika senskideinflammation?

Man kan minska risken för att utveckla senskideinflammation om man känner till riskfaktorerna. Om du jobbar på kontor och sitter mycket framför datorn är det en bra idé att tänka på hur du sitter innan du får problem och obehag.

Här kan du läsa om hur du får en bättre arbetsställning

Observera: Om du utvecklar symtom på musarm som kan vara relaterade till dina arbetsuppgifter bör du tala med din arbetsgivare eller ditt skyddsombud. Om du jobbar mycket vid datorn kan du undersöka om det finns någon möjlighet att byta arbetsuppgifter eller om du kan byta ut din vanliga mus mot en ergonomisk som kan bidra till att lindra besvären. Om symtomen inte försvinner bör du kontakta läkare.

Var först med att få läsa våra nyheter

Ergonomi, produkter samt tips och knep
Close Menu