RollerMouse - FAQ och Felsökning

Här hittar du svar på några av de frågor, som kan uppstå i förbindelse med din RollerMouse
RollerMouse
FAQ

Om det finns damm/hår/ludd på sensorn kan markörens rörelser bli hackiga. Oftast hjälper det då att rengöra sensorn.

Följ rengöringsinstruktionerna:

Red/Red plus
Free3
Pro3

Kontakta oss för att beställa extra knapphylsor och följ sedan instruktionerna.

Instruktioner till hur man byter knappar finns här

Din RollerMouse kan vara inställd på fel läge. Testa att följa dessa instruktioner:

Håll ner markörhastighetsknappen (DPI) och kopiera-knappen tills LED-lamporna visar vilket läge som är inställt.
Släpp upp kopiera-knappen och tryck in den igen för att växla mellan lägena.
Om LED-lampan längst till höger blinkar är den i Mac-läge.
Om LED-lampan längst till vänster blinkar är den i PC-läge.
Om LED-lamporna blinkar inifrån och ut är den i HID-läge.

Obs! Om du använder fjärrskrivbord behöver du ladda ner drivrutinen.

Några felsökningstips:

  • Kontrollera att USB-kabeln är ansluten direkt till datorn och inte via en hub eller dockningsstation.
  • Anslut RollerMouse till en annan USB-port eller starta om datorn.
  • Anslut RollerMouse till en annan dator.
  • Kontrollera att du inte har en annan musdrivrutin installerad på datorn. Andra drivrutiner kan påverka RollerMouse.
  • Testa att ansluta någon annans RollerMouse till din dator (och vice versa).

Om problemet endast uppträder när RollerMouse är ansluten till din dator ligger problemet troligtvis i din dator. Om samma problem uppträder när RollerMouse ansluts till andra datorer är det troligtvis RollerMouse som orsakar problemet.
Kontakta oss här om problemen kvarstår.

Försök ansluta dongeln till datorn med hjälp av den medföljande USB-förlängningskabeln.

Kontrollera om dongeln är ansluten till en USB 3.0 (blå port) eller USB 2.0 (svart port). USB 3.0-portar tenderar att vara känsligare för störningar än USB 2.0 och anslutningen kan då bli sämre.

I produktmanualen finns en beskrivning av hur man ändrar markörhastighet och vilka alternativ som finns.

Produktmanualen hittar du här

Om du har flyttat rullstaven ända ut åt vänster eller höger och vill fortsätta flytta markören för du bara rullstaven lätt i önskad riktning tills det hörs ett litet klick. Då aktiveras änd-detekteringen och markören kan åter flyttas åt valfritt håll. Släpp rullstaven när markören är där du vill ha den.

Om du märker att rullstavens räckvidd ofta är begränsad kan du ha valt en för låg markörhastighet.

För att kunna ändra knapparnas funktioner behöver du ha den senaste drivrutinen.

Alla våra drivrutiner finns här.

Alla RollerMouse-produkter är förprogrammerade med smarta knappfunktioner. Med den inbyggda programvaran har knapparna de ergonomiskt bästa funktionerna och musen kan därför användas direkt.

Om du laddar ner drivrutinen kan du dock manuellt ändra knappfunktionerna så att de blir ännu funktionellare och ger variation.
Modellerna RollerMouse Free3, Pro3 och Red har inbyggda PC- och Mac-lägen.

Här finns våra produktmanualer där du kan läsa hur man växlar mellan PC- och Mac-läge.

Klickfunktionen, klickmotståndet och klickljudet kan justeras på RollerMouse.

Följ instruktionerna i produktmanualerna, här.

*(endast Red/Red plus)

Ja, alla våra trådbundna * RollerMouse-produkter har ett tunt klientläge. Vänligen följ guiden nedan:

Red/Red plus
Free3
Pro3

* Trådlösa RollerMouse-produkter har inte detta läge och fungerar kanske inte för tunna klienter.

För närvarande är ingen av våra RollerMouse-produkter avsedda att vara kompatibla med KVM-switchar. Vissa KVM-switchar kan ändå vara kompatibla med din RollerMouse, trots att produkten inte är designad för att användas med en sådan switch.
De flesta KVM-switchar måste kunna läsa av om den anslutna enheten är ett tangentbord eller en mus, vilket skapar problem när man ansluter en RollerMouse. Det kan dock finnas KVM-switchar som kan känna av andra enheter än standardmöss och standardtangentbord.

Kontakta oss om du vill ha mer information. 

Om markören börjar bete sig konstigt kan det bero på hur musen är ansluten. Om det har fungerat bra i samma miljö tidigare är anslutningen troligen inte problemet. Anslut den direkt till datorn för att få den mest pålitliga anslutningen.

Om du använder en KMV-switch, dockningsstation eller USB-hub kan det uppstå konflikter. Man vet också att vissa program kan fungera dåligt med RollerMouse, exempelvis VMWare och Paradox.

Slutligen kan andra drivrutiner ibland orsaka problem, i synnerhet drivrutiner för andra pekdon. Om du har använt andra sådana enheter ska du se till att programvaran är helt avinstallerad.

De korta tangentbordsstöden är monterade på de långa tangentbordsstöden.

Om du vill använda de korta tangentbordsstöden måste du separera dem från de långa.

Handledsstödet kan tas loss och rengöras. Använd ett milt rengöringsmedel. Om du vill byta ut handledsstödet kan du kontakta oss här.

Ibland kan anslutningen mellan den trådlösa enheten och USB-dongeln fungera dåligt eller avbrytas. Du behöver då upprätta anslutningen igen. Följ anslutningsguiden:

Balance Keyboard WL
RollerMouse Red/Red plus WL
RollerMouse Free3 WL
Unimouse WL
Contour Mouse WL

Observera: För att förbättra den trådlösa anslutningen och förhindra eftersläpning ska dongeln anslutas till den medföljande USB-förlängningskabeln, som i sin tur ansluts till USB-porten på datorn.

Ja, alla trådlösa produkter från Contour är säkrade genom kryptering.

Kommunikationen mellan dongeln, hårdvarulåset, och den trådlösa produkten (2,4 GHz) säkerställs av en algoritm som heter AES 128 bit, vilket är en industristandard när det gäller kryptering på konsumentenheter.

Under parningsprocessen genereras och byts en slumpmässig krypteringsnyckel ut mellan dongeln och den trådlösa enheten, och den lagras och används efteråt för att säkra kommunikationen. Parningsprocessen hålls säker tack vare det faktum att den bara sker på användarförfrågan, och det är avsiktligt mycket kort räckvidd vilket förhindrar avlyssning. 

Saknar du svar på ditt problem?

Vi är här för att hjälpa dig. Skicka din fråga till oss om du inte funnit svaret. Därefter blir du kontaktad av en av våra medarbetare på supporten.
Close Menu