Shuttle - FAQ och Felsökning

Här hittar du svar på några av de frågor, som kan uppstå i förbindelse med din Shuttle
shuttle
FAQ

Apple-dator med MacOS 10.10 eller senare.
PC med Windows XP, Vista, Windows 7, Windows 8 eller Windows 10.

Det finns en lista på nedladdningsbara Shuttle-inställningsfiler för Windows här och för Mac här. Välj inställningar för det program du vill använda. På sidan 5 i Shuttle-onlinemanualen finns instruktioner om hur man importerar dem. Om det program du använder inte finns med i listan kan du skapa dina egna inställningar med hjälp av instruktionerna på sidorna 2 och 3 i produktmanualen. Se Shuttle Forum för användardefinierade inställningar eller kontakta oss om du behöver mer hjälp.

Denna information finns även i forumet här.

Windows:
1. Ladda ner filen
2. Extrahera filen och notera var den sparas
3. Öppna kontrollpanelen för Contour Shuttle och klicka på Options
4. Välj Import settings

Shuttle settings

5. Öppna den mapp där filen sparats, se steg 2
6. Välj filen Settings
7. Klicka på Open
8. Klicka på Apply (mycket viktigt)

 

Mac v3-drivrutin
1. Ladda ner filen
2. Extrahera filen och notera var den sparas
3. Öppna Contour Shuttle-programmet och klicka på Settings Management Tools
(Längst ner till vänster i Shuttle-fönstret)

Shuttle settings

4. Välj Import settings

Shuttle settings

5. Öppna den mapp där filen sparats, se steg 2
6. Välj inställningsfilen (filen har ändelsen .shuttleSettings, t.ex. Final Cut Pro X.shuttleSettings).
7. Klicka på Open

Drivrutiner för Mac v2.2 och tidigare
1. Ladda ner filen
2. Extrahera filen och notera var den sparas
3. Öppna kontrollpanelen för Contour Shuttle och klicka på Options
4. Välj Import settings
5. Öppna den mapp där filen sparats, se steg 2
6. Välj filen Settings
7. Klicka på Open

 

Kontrollera att Shuttle-ikonen syns i systemfältet. Om den inte gör det kan den vara dold. Klicka på uppåt-pilen och dra Shuttle-ikonen till systemfältet.

Shuttle settings


När Shuttle-ikonen är synlig öppnar du det program som du vill arbeta med Shuttle i. Om programmet redan är öppet klickar du på programfönstret så att det blir aktivt. Klicka sedan på ikonen och kontrollera vilka inställningsfiler som är markerade.

 

Shuttle settings

 

Om du har Windows 10 kan systemet automatiskt stänga av Shuttle-processerna. Öppna aktivitetshanteraren, välj fliken autostart och leta upp Shuttle-processerna. Se till att de har statusen aktiv/igång.

Processer i aktivitetshanterare

Klicka på filen i aktivitetshanteraren och välj Ny aktivitet.

Leta fram och öppna ShuttleHelper. Lokal disk (C:) > Programfiler (x86) > Contour Shuttle

Tyvärr inte, Shuttle genererar tangenttryckningar som automatiskt tillämpas på det program som är öppet. Detta gäller både Mac och Windows.
  • Först måste du visa dolda filer i Windows. Här finns en länk till hur man gör: https://support.microsoft.com/en-us/help/14201/windows-show-hidden-files.
  • Gå sedan till mappen Makron. C: > ProgramData > Contour Design > Macros
  • Högerklicka på det makro du vill kopiera, välj kopiera och klistra sedan in det i mappen. Då skapas en kopia av drivrutinen på hårddisken. Att ändra namn på filen i denna mapp gör inte att namnet i drivrutinen ändras. Ändra därför namnen i drivrutinen i stället.
  • Upprepa kopiera och klistra in så många gånger det behövs och gör ändringar i drivrutinen (ändra namn och tangenttryckningar).

Inte för närvarande. Vårt huvudfokus är Mac och Windows.

Om du jobbar med Flip-Q Pro-teleprompt-program fungerar Shuttle bara om du använder den nedladdade versionen av programvaran. Användare har rapporterat in problem när de använt USB-versionen för Flip-Q-teleprompt-program. Dessa problem tycks vara specifika för Windows operativsystem.

Om du har problem med din ShuttlePRO eller ShuttleXpress när du använder USB-versionen för Flip-Q Pro-telepromt-program kan du kontakta Prompter People.

Att observera för användare av ShuttlePRO och ShuttleXpress:

För att installera drivrutiner i MacOS krävs auktorisering. Vi rekommenderar att du avinstallerar och ominstallerar drivrutinen. Öppna sedan Systeminställningar manuellt, klicka på Säkerhet & integritet och sedan på Tillåt.

Om du inte klickar på Tillåt inom 30 minuter efter att drivrutinen installerats kommer det alternativet att försvinna och du måste installera drivrutinen igen. När du tillåtit installerad drivrutin måste du starta om din Mac.

Om du fortfarande har problem kan du testa att ominstallera drivrutinen. Klicka sedan på knappen Tillåt och starta om datorn. Om detta inte löser problemet kan man behöva göra ytterligare ändringar i Mojave för att Shuttle-drivrutinen ska fungera.

Gå till Säkerhet & integritet under Systeminställningar. På fliken Integritet kan du lägga till program under Tillgänglighet. Testa att lägga till Contour-drivrutinen under den fliken. Enligt våra kunder löser detta vanligtvis problemet.

Alla spår av Shuttle-drivrutinen försvinner eventuellt inte helt när den avinstalleras. Om inget av ovanstående fungerar:

  • Kontrollera inloggningsuppgifterna i Användare och grupper för att se om det finns en gul varningssymbol till höger om en Contour-rad. Om det gör det raderar du den genom att trycka på “minus”-knappen.
  • Gå till fliken Allmänt under Säkerhet och integritet för att se om det går att tillåta Contour-drivrutinen. Klicka i så fall på tillåt-knappen.
  • Ominstallera drivrutinen, starta om datorn och se om det blev någon skillnad.

Saknar du svar på ditt problem?

Vi är här för att hjälpa dig. Skicka din fråga till oss om du inte funnit svaret. Därefter blir du kontaktad av en av våra medarbetare på supporten.
Close Menu