Förebygg belastningsskador och undvik spänningar med en ergonomisk mus

Även om du kanske ännu inte haft några besvär bidrar RollerMouse till att förebygga belastningsskador och andra spänningar som med tiden kan leda till problem. Nyckeln är en avslappnad kroppshållning, vilket du får med RollerMouse. Oavsett om du sitter eller står undviker du de felaktiga arbetsställningar som en vanlig datormus ofta bidrar till.
centrerad mus
Undvik spänningar

När du lärt dig RollerMouse funktioner behöver du inte längre sträcka eller vrida dig för att styra muspekaren på datorn. Med RollerMouse har du armarna placerade avslappnat framför kroppen, snarare än utåt sidorna. Det gör att du kan undvika spänningar och belastningsskador i axlar, armar och armbågar.

Man undviker även den obekväma handpositionen man kan få med en vanlig mus eftersom den breda rullstaven bekvämt kan styras med enbart fingertopparna. Detta minskar påfrestningen på fingrar, händer och handleder.

RollerMouse

Brug af RollerMouse kan reducere smerter

sænk sygefraværet i din virksomheden
play-outlined-circular-button
centrerad mus
10 tips som hjälper dig att arbeta säkrare och smartare

Vi spenderar allt mer tid framför datorn, både på jobbet och hemma, och ofta utvecklar vi vanor som kan orsaka stress, spänningar och belastningsskador. Vi har tagit fram 10 tips om hur man undviker datorrelaterade skador. Tips som hjälper dig att bli friskare, säkrare och mer produktiv på jobbet.

Med en centrerad mus som RollerMouse undviker du att hamna för långt ut till höger med armen, utanför det goda arbetsområdet. En centrerad mus gör också att du enkelt kan växla mellan höger och vänster hand vilket ger större variation.
Många standardtangentbord är för breda och gör så att armarna vinklas utåt. Tangentbordet bör därför vara lågt och kompakt. Att lära sig kortkommando ger variation i det dagliga arbetet med tangentbord och datormus.
Är det du som ska passa för stolen eller tvärtom? Se till att stolen är rätt inställd för just dig. Sitt med båda fötterna i golvet och med ca 90-100° vinkel i knäna. Därefter ställer du in ryggstöd och armstöd så att du får bra stöd och avlastning. Armstöden ska stödja armarna utan att du drar upp axlarna och tillåta att du kommer nära skrivbordet. Om armstöden tar emot så är det ibland bättre att ta bort dem och använda ett underarmsstöd.
ska enkelt kunna justeras i höjd och varieras mellan sittande och stående. Rätt höjd är när du står framför skrivbordet, slappnar av i axlarna och sätter armbågarna i ca 90°. Bordet ska placeras så fönster och dagsljus kommer från sidan, aldrig rakt framför eller med ett fönster rakt bakom dig.
Ska vara lätt vinklad från dig och på ca 70 cm avstånd. Den övre kanten på skärmen ska vara i ögonhöjd.
Belysning ska vara justerbar, bländningsfri och gärna ge möjlighet till individuell justering. Om det finns blänk och reflexer i bildskärmen samt dålig belysning vid arbetsplatsen ökar det risken för muskelspänningar, utöver risken för synbesvär. Ett enkelt sätt att se om belysningen är felplacerad är att placera något blankt, eller en liten spegel på skrivbordsytan. Om du ser reflexer i ytan är belysningen felplacerad.
Om en bärbar dator används istället för en stationär dator behöver du ett laptopstöd för att undvika nackbesvär. Arbetsmiljöverket rekommenderar att den bärbara datorn kompletteras med ett externt tangentbord och styrdon om den används längre stunder.
Oavsett om du har en egen arbetsplats eller sitter i en aktivitetsbaserad arbetsmiljö så behöver du anpassa arbetsplatsen efter dig. Känn efter så du har bra avlastning för armar, att stolen är inställd och ger dig ett bra stöd och att bordet är i rätt höjd. Det här är särskilt viktigt om du delar arbetsplats.
Det goda arbetsområdet är det som är inom händernas räckhåll när du har armbågarna placerade i sidorna (midjan). När du behöver sträcka dig efter något är du i det yttre arbetsområdet och det som används sällan är placerat där.
Variation är viktigt. Ställ dig upp, ha ett gående eller stående möte, byt stol, byt arbetsplats, hoppa av en hållplats tidigare eller placera skrivaren och kaffemaskinen lite längre bort. Råden är många för att få in en variation i det dagliga arbetet.

Prova gratis i 14 dagar

Prova en RollerMouse som förebygger och minskar smärta och obehag i nacke, axlar, armar och händer.
Välj mellan RollerMouse Red, Free3 och Pro3.

Close Menu