The Ultimate Guide to Your Home Office

Tiderna har förändrats. Efter pandemin vill allt fler arbeta hemifrån. Studier visar att antalet personer som vill arbeta hemma kommer att fördubblas efter pandemin jämfört med tidigare.

Här kan du läsa allt du behöver veta om ditt hemmakontor och hur du skapar det bästa möjliga hemmakontoret. För att få ut det mesta av arbetet hemifrån behöver ditt hemmakontor vara ergonomiskt utformat. Möbler och utrustning ska passa dina behov och vara utformade för att du ska klara 7-8 timmar stillasittande arbete om dagen utan att det orsakar fysiska besvär.

Samtidigt måste du och din arbetsgivare vara medvetna om de tillämpliga regler som finns när det gäller skatt, bruttolön, arbetsskadeförsäkring och annan relevant lagstiftning. Annars riskerar ni att hemmakontoret blir en obehaglig överraskning för båda parter.

Med informationen på den här sidan kan vi förhoppningsvis hjälpa dig att få till ett hemmakontor som bidrar till fysiskt välbefinnande och ett hälsosamt arbetsliv.

Trevlig läsning!

Det ergonomiska hemmakontoret

Ju mer du arbetar hemifrån, desto viktigare är det med ett ergonomiskt korrekt hemmakontor.

Dåliga arbetsställningar kan nämligen ge besvär med tiden. Det har till exempel bevisats att mer än 20-25 timmars dator- eller musarbete per vecka ökar risken för smärta i nacke, axlar, rygg, armar och händer.

Om du tidigare enbart arbetade hemifrån några få dagar om året så var det säkert okej med ett hemmakontor som inte var ergonomiskt optimalt. Om du nu arbetar hemifrån ofta och kanske flera dagar i veckan varje vecka är så inte längre fallet. Då börjar ergonomin påverka din kropp.

Om du arbetar hemifrån regelbundet bör du ta en närmare titt på ditt hemmakontor. Du måste vara uppmärksam på om du har möbler och utrustning som bidrar till hälsosamma och ergonomiskt korrekta arbetspositioner.

Du måste även bedöma om utformningen av ditt hemmakontor är lämplig i förhållande till de dagliga fysiska övningar som ska hålla din kropp frisk – trots många timmars dator- eller musarbete.

Så inreder du ditt hemmakontor

När det handlar om att inreda ditt hemmakontor är det en bra idé att utgå från några grundläggande principer.Det finns ett antal viktiga tumregler när det gäller hur du ska hålla din kropp frisk och smärtfri trots ett arbetsliv som huvudsakligen äger rum bakom ett skrivbord och framför en dator.Arbetsmiljöverket rekommenderar att du inreder ditt hemmakontor med tanke på följande:

Att du har utrymme nog att röra dig
Du måste ordna ditt hemmakontor så att du har utrymme att röra dig. Att byta arbetsposition är nyckeln till ett fysiskt hälsosamt arbetsliv i ditt hemmakontor.

Att det är lätt att ställa sig upp
Det är viktigt att du inreder ditt hemmakontor så att det är lätt att stå upp och sträcka ut kroppen. Ett höj- och sänkbart skrivbord är perfekt, men har du inte det ska det åtminstone vara lätt och bekvämt att stå upp och arbeta. Undvik till exempel att placera din stol så att ryggstödet ligger direkt mot en vägg. Det ska vara lätt att resa sig från arbetsstolen, för det uppmuntrar att du rör dig och genomför så många arbetsuppgifter som möjligt stående.

Att du skaffar möbler och utrustning som passar dig
Ditt hemmakontor måste skräddarsys för dig. Detta innebär till exempel att din skrivbordsstol, ditt skrivbord och din utrustning (tangentbord, mus, skärm, etc.) måste ha rätt mått och funktioner för dina behov.

Arbetszoner

Det goda arbetsområdet:
– Allt du kan nå med händerna finns inom det idealiska området. Alla dina viktigaste och primära arbetsredskap bör finnas inom detta område.
– Arbetsredskap som du inte använder lika ofta kan du med fördel placera i det sekundära området på bilden. På så vis kan du nå dem med utsträckt arm, men utan att behöva vrida eller sträcka på kroppen.
– Du bör inte ha arbetsredskap placerade i det tertiära området. Här kan du placera lampor, växter och liknande som du inte behöver ta i dagligen.

Om du behöver hjälp med att ställa in din ergonomiska arbetsstation kan du ladda ner vår checklista – den hjälper dig steg för steg genom processen.

Möbler till hemmakontoret

I följande avsnitt går vi igenom vad du behöver vara medveten om när du inreder ditt hemmakontor med möbler och utrustning som tangentbord, mus och skärm.

Du kommer också lära dig mer om de optimala platsförhållandena för ditt hemmakontor.

Skrivbordsstol till ditt hemmakontor

Vilken kontorsstol ska jag välja till mitt hemmakontor?

En bra kontorsstol ska vara stabil och måste säkerställa att du har fri rörlighet att skifta mellan olika arbetspositioner.

Du ska kunna justera stolens säte och helst ska även vinkeln på sätet gå att justera. Stolens ryggstöd måste också vara justerbart i höjd och helst kunna justeras i vinkel. Du måste kunna variera sitsens lutning och sittdjup.

Det ska även vara möjligt att justera de olika delarna av stolen, t.ex. sits och ryggstöd och eventuella armstöd, oberoende av varandra.

(Källa: Danska branschsällskapet för arbetsmiljö för välfärd och offentlig administration).

Vad ska jag tänka på, när jag köper en skrivbordsstol till hemmakontoret?

– Justera sitthöjden så att båda fötterna är plana på golvet och armarna kan vila avslappnat på bordet.
– Luta dig tillbaka på sätet så att dina lår stöds. Det ska finnas plats för en hand mellan knäskålarna och sätets framkant.
Ryggstödet justeras i höjd, djup och i en vinkel för att stödja nedre delen av ryggen.
– Armstöd justeras för att möjliggöra avslappning i axlar och armar.
– Se till att armstöden inte är i vägen för att du ska kunna sitta nära bordet. Kom ihåg att hålla 90 grader i lederna i armbågar, knän och höfter. Det säkerställer en optimal arbetsställning

Hitta en bra ergonomisk stol här. 

Skrivbord till ditt hemmakontor

Hur väljer jag ett bra skrivbord till hemmakontoret?

Ett bra skrivbord till ditt hemmakontor ska ha en yta som inte reflekterar ljus, så du undviker att din syn störs av alltför stora mängder ljus.

TDitt skrivbord ska vara så brett och så djupt att du kan ställa upp skärm, tangentbord och mus samt andra arbetsverktyg (t.ex. dokument, en stationär telefon, mappar etc.) på ett ergonomiskt korrekt sätt.

Bordets höjd ska passa dig och de arbetsuppgifter du utför. Det är en fördel om bordets höjd kan justeras.

Källa: Danska branschsällskapet för arbetsmiljön för välfärd och offentlig förvaltning.

Hitta ett bra bord för ditt hemmakontor här. 

Vad ska jag tänka på när jag köper ett skrivbord till hemmakontoret?

– Bordet ska kunna höjas och sänkas så att du kan stå upp och arbeta.
– Undvik ett bord med en tangentbordslåda eller separata sektioner för tangentbord och skärm. Det måste finnas utrymme för att vila armar och händer.
– Bordet måste placeras så att det är minst 110 centimeter mellan väggen eller bokhyllan och bordets framkant.
– Placera bordet bort från fönstret för att undvika bländning, och helst så att ljuset kommer in från sidan.
– Du måste kunna sitta med sänkta, avslappnade axlar, medan armarna kan vila på skrivebordet i 90 grader.

Utrustning till ditt hemmakontor

I följande avsnitt beskriver vi hur du ska tänka när det gäller de tre viktigaste produkterna till hemmakontoret: tangentbordet, musen och skärmen.

Vi berättar också om några exempel på ergonomiska tangentbord och möss.

Tangentbord för ditt hemmakontor

Vilket tangentbord passar bra till hemmakontoret?  

Precis som med så mycket annat inom ergonomi och hemmakontor är variation och flexibilitet nyckelord när du väljer tangentbord. Ett tangentbord med justerbara stödben och tiltfunktioner är ett måste. Det gör att du kan arbeta med tangentbordet i olika positioner, vilket minskar belastningen på dina händer, fingrar och handleder.

Med justerbara stödben och tiltfunktioner kan du justera tangentbordet så att det passar den specifika uppgiften du arbetar med. När du till exempel skriver mycket är det optimalt att ställa in tangentbordet med negativ lutning. Det hjälper dig att slappna av mer i fingrarna medan du skriver.

Dessutom bör tangentbordets design stödja en ergonomiskt korrekt arbetsposition med armarna placerade framför tangentbordet. Kortkommandon begränsar användningen av datormusen, vilket minskar belastningen på händer och fingrar. Se ett exempel på ett ergonomiskt tangentbord här.

Vad ska jag tänka på, när jag arbetar med tangentbord på hemmakontoret?

–Vik in tangentbordets fötter så att det ligger platt mot bordet – ju mer negativ vinkel desto bättre.
– Det måste finnas utrymme framför tangentbordet för att underarmarna ska kunna vila mot bordet.
– Placera tangentbordet så att du sitter direkt framför det och undvik att vrida armar och handleder.
– Undvik att sitta med lyfta fingrar.
– Använd kortkommandon för minskad musanvändning.

Vi har sammanställt en enkel lösning för god ergonomi på ditt hemmakontor. Den består av en Laptop Riser, ett externt tangentbord och en ergonomisk mus.

Mus till ditt hemmakontor

Vilken mus passar bra till hemmakontoret?  

Genom att välja en ergonomisk mus till ditt hemmakontor kan du bland annat förhindra belastningsskador och spänningar som kan utvecklas till allvarliga besvär med tiden. När du väljer en ergonomisk mus till ditt hemmakontor har du i princip två val:

Du kan välja en traditionell enhandsmus i en ergonomisk design. Med en ergonomisk design får du en mus som främjar en korrekt handposition. Du får ett avslappnat grepp och undviker att böja fingrarna när du håller musen. En annan egenskap hos de bästa ergonomiska enhandsmössen är den anpassningsbara designen, som till exempel gör det möjligt att justera musens lutning och tumstöd så att du får exakt den mus du behöver. På det sättet kan du arbeta med din mus, men begränsa belastningen på handleder och fingrar. 

Unimouse med funktioner illustrerade:

– Låter dig enkelt och snabbt anpassa och justera musens lutning och tumstöd när helst du önskar det.
– Lutningen kan justeras i alla vinklar från 35 till 70 grader.
– Tumstödet kan justeras i alla riktningar, ut/in, upp/ned, fram/tillbaka, lutning och rotation
– 6 programmerbara knappar och ett behagligt scroll-hjul låter Unimouse ge kreativiteten helt fria tyglar.

Se ett exempel på en ergonomisk enhandsmus här.

Ditt andra alternativ är en ergonomiskt centrerad mus. Den här innovativa musen är placerad framför tangentbordet, vilket minskar din arbetszon. Du kan arbeta med små, lätta rörelser och därmed undvika överbelastning av nacke, axlar, armbågar och handleder.

Se ett exempel på en ergonomisk centrerad mus här.

Vad ska jag tänka på när jag arbetar med musen i ditt hemmakontor?

– Ska vara så nära kroppen som möjligt och inte långt ut åt sidan
– Växla gärna mellan höger och vänster hand så att du avlastar och varierar
– Sträck, böj och skaka händer och armar då och då

RollerMouse Red plus and a Balance Keyoard from Contour Design. Contour design cures Mouse arm and RSI. At Contour Design you can buy your new RollerMouse, Unimouse and SliderMouse.

Skärm till ditt hemmakontor

Vilken skärm passar bra till ditt hemmakontor? 

En bra skärm för ditt hemmakontor bör helst vara 24 tum eller större. Med en skärm i denna storlek kan du ha flera fönster öppna samtidigt. På så sätt behöver du inte klicka runt mellan olika fönster, vilket minskar belastningen som uppstår när du använder musen. En matt skärm som inte reflekterar ljus samt skyddar dina ögon från bländning är att föredra. Du bör helst välja en skärm som kan lutas och justeras i höjd så att du kan anpassa skärmens position efter dina behov.

Källa: Danska branschsällskapet för arbetsmiljö för välfärd och offentlig administration.
Hitta en bra bildskärm för ditt hemmakontor här. 


Vad ska jag tänka på, när jag arbetar framför skärm på hemmakontoret?

– Skärmen bör vara en armlängd från dig – cirka 60-70 cm
– Dina ögon ska vara i jämnhöjd med skärmens övre kant
– När du använder flera skärmar placeras de i V-form för att förhindra nackproblem

Lagstiftning om hemmakontor

Om du arbetar hemifrån regelbundet gäller en rad olika regler som du och din arbetsgivare måste känna till. Bland annat i förhållande till arbetsmiljölagstiftning och i förhållande till skatt.

Det är arbetsgivarens skyldighet att se till att arbetsuppgifter kan utföras på ett säkert och hälsosamt sätt. Enligt arbetsmiljölagen behöver arbetsgivaren göra allt som behövs för att förebygga ohälsa eller olycksfall på arbetsplatsen.

Källa: Arbetsmiljöverket  

I det här avsnittet kan du lära dig mer om vilka krav du kan ställa på din arbetsgivare i förhållande till ditt hemmakontor. Du kan också läsa om skatter och vilka avdrag som kan gälla när du arbetar hemifrån.

Vilka aspekter ska arbetsgivaren ta hänsyn till?

Som anställd kan du ställa en rad krav på din arbetsgivare i förhållande till säkerhets- och hälsoförhållandena för ditt hemmakontor. När det gäller hemmakontor och arbetsmiljö, styrs dessa av både arbetsmiljölagen samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Som anställd behöver du vara i aktiv kontakt med din arbetsgivare  och informera om risker i arbetsmiljön som potentiellt kan leda till olycksfall eller sjukdom.

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljöförhållandena även vid distansarbete om distansarbetet sker på uppdrag av arbetsgivaren. 

Källa: Prevent 

Arbetsmiljöverket rekommenderar att  arbetsgivaren tillsammans med arbetstagaren ska ta hänsyn till: 
– Utrustningens utformning och användbarhet (– med utrustning menas exempelvis bildskärm, tangentbord, styrdon, bord och stol)
– Utrustningens placering i arbetsmiljön samt hur utrustningen används
– Arbetsplatsens utformning övrigt och hur arbetsplatsens placering ser ut i förhållande till belysning och fönster
– IT-arbetets upplägg och organisering och om det finns variation i arbetet
– Möjlighet att själv styra och planera sitt eget arbete
– IT-systemets och programvarans användbarhet i förhållande till användarens behov, arbetsuppgifterna samt verksamheten
– Om arbetsgivaren och arbetstagaren har tillräckligt mycket kunskaper om dessa ämnen samt om de är medvetna om konsekvenser och risker som ett dåligt utformat datorarbete kan innebära

Vid datorarbete är det väsentligt att möblerna är så bekväma som möjligt och därför är det viktigt med justerbara funktioner. Tangentbordet och musen hos en datorarbetare måste vara optimerade för att undvika problem med till exempel nacke, axlar, armbågar och handleder. Dessutom måste det finnas tillräckligt med utrymme för all utrustning. Då kan man även se till att kroppen har tillräckligt med utrymme att röra sig för att undvika påfrestningar.

Källa: Arbetsmiljöverket 

Hemmakontor och försäkring

Det kan vara nödvändigt att fråga din arbetsgivare om du är osäker på vilka försäkringar du omfattas av vid arbete på hemmakontoret. Om du har fått en arbetsskada kan du ansöka om ersättning från Försäkringskassan. Du kan då ha rätt till ersättning från arbetsskadeförsäkringen.

Om du arbetar under ett kollektivavtal, kan du ta reda på om du har rätt till ersättning via AFA Försäkring som tar hand om kollektivavtalade försäkringar.

Arbetar du från ditt hemmakontor gäller oftast andra försäkrings- och ersättningsregler än om du arbetar på kontoret.

Även på hemmakontoret omfattas du av företagets arbetsskadeförsäkring om du skadar dig i samband med ditt arbete enligt Afa. Det är dock viktigt att vara medveten om att den skada du drabbas av måste vara direkt relaterad till ditt arbete. Försäkringen gäller inte om du skadar dig i hemmet vid exempelvis kaffekokning.

Olycksfallet behöver ha ett direkt samband med ditt jobb och det kan exempelvis vara:
– Om du råkar snubbla på jobbdatorns sladd
– Om du talar med en kund eller kollega på jobbtelefonen
– Om du åker till arbetsplatsen för att hämta något arbetsverktyg
– Om olyckan sker under t.ex. ett promenadmöte

Om du tar en paus under arbetstid och tar en promenad till affären slutar arbetsskadeförsäkringen att gälla under den tiden oberoende av om du arbetar hemifrån eller på arbetsplatsen.

Källa: Afa  

Försäkring och hemmakontor

Är arbetsverktyg på hemmakontoret försäkrade?

Gällande egendomsskador ansvarar oftast arbetsgivaren för arbetsverktyg som är lånade till hemmakontoret. Dator, mobiltelefon och andra arbetsverktyg som ägs av arbetsgivaren är vanligtvis försäkrade av arbetsgivaren.

Ibland omfattar även hemförsäkringen egendom i hemmet som inte ägs av försäkringstagaren.

Källa:Dagens Juridik

Hemmakontor och skatt

Reglerna för skatteavdrag för hemmakontor beror främst på ett par saker: om de aktuella arbetsverktygen är nödvändiga för ditt arbete och om din arbetsgivare skaffar dessa verktyg åt dig eller inte.

Det finns några saker att komma ihåg för att du ska kunna få avdrag för ett arbetsredskap. Arbetsverktyget måste vara:
– Nödvändigt för att du ska kunna utföra ditt jobb
– Något som arbetsgivaren inte tillhandahåller åt dig
– En tillgång som sjunker i värde.

Enligt Skatteverket  kan du inte få avdrag för inköp av skrivbord eller kontorsstol även om dessa möbler endast ska användas i arbetet. Anledningen är att de oftast inte uppfyller det grundläggande kravet: de är inte nödvändiga för att utföra arbetsuppgifterna. Ett skrivbord eller stol kan även anses vara helt vanliga möbler i ett hem och därför kan man inte få skatteavdrag för dessa.

Din arbetsgivare har arbetsmiljöansvar även om du skulle arbeta hemifrån.

Läs mer om: Regler för hemmakontoret – har du koll på allt?

Om du behöver köpa en dator till ditt hemmakontor kan det vara svårt att i förväg veta vilka regler som gäller för skatteavdrag. Avdrag för inköp av dator är restriktivt på grund av att datorer ofta används även för privata ärenden utöver arbetsuppgifter.

Även här gäller den grundläggande regeln att datorn ska vara nödvändig för att du ska kunna utföra ditt arbete. Dessutom krävs det att arbetsgivaren inte tillhandahåller möjlighet för dig att använda dator.

Källa: Skatteverket 

Kan du få en stol och ett bord från företaget?

Egentligen är din arbetsgivare ansvarig för att skaffa all utrustning som behövs för att ditt hemmakontor ska uppfylla de säkerhets- och hälsovillkor som beskrivs i arbetsmiljölagstiftningen så prata med din arbetsgivare om möjligheten att skaffa ergonomiska möbler för ditt hemmakontor.

Får du gratis internet från företaget?

Eftersom internet inte nämns i arbetsmiljölagen, är arbetsgivaren i princip inte skyldig att ordna gratis internet till ditt hemmakontor. Om du inte har tillgång till internet hemma, kan du diskutera med din arbetsgivare och motivera varför du behöver få wifi tillhandahållet av din arbetsgivare.

Arbetsmiljölagen innehåller olika regler gällande arbetsgivarens samt skyddsombudets skyldigheter. Dessutom innehåller arbetsmiljölagen regler om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare. Syftet med dessa regler är att förebygga olycksfall i arbetet och att främja arbetshälsan.

Hemmakontor och bidrag

Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren inte skyldig att ge bidrag för hemmakontoret eller för nödvändiga inköp för hemmakontoret. Ändå är det värt att diskutera med arbetsgivaren om vissa inköp till hemmakontoret kan göras för att säkerställa en god arbetsmiljö.