Förhindra smärta i handleden vid kontorsarbete

Keep your wrists pain-free during office hours

published

Efter långa perioder av hemarbete behöver vi nu återvända till kontoret. Det betyder också att de halvbra ergonomiska lösningarna som har dominerat våra liv länge kan ersättas med permanenta, bra lösningar. På det sättet kan vi förhindra smärta i handleder, nacke och axlar på grund av kontorsarbete.

Nu när vi håller på att återvända till vad en mer normal situation efter långa och osäkra tider av hemarbete är det också dags att hitta bra lösningar som förhindrar smärta och besvär på grund av kontorsarbete.

Läs också: Därför är det värt att investera i en ergonomisk mus

Du kanske behöver gå tillbaka till kontoret på heltid. Eller så kommer du arbeta hälften av tiden hemma - eller kanske har du någon tredje variant på gång. Gemensamt för vilken lösning du än väljer är att du nu har chansen att förändra din ergonomiska situation. För med de osäkra tidshorisonter som vi har levt med under en längre tid har många fått hitta tillfälliga kontorsplatser i hemmet. Till exempel vid matbordet, utan externt tangentbord och mus, för "det är bara tillfälligt".


Smärta och kontorsarbete

De flesta av oss har numera bra koll på hur vi sitter bäst ergonomiskt när det gäller skrivbord och kontorsstol. Men god ergonomi är mer än så. Så när du nu behöver omorganisera ditt arbetsliv är det ett välkommet tillfälle att se över all din kontorsutrustning så att du kan förhindra smärta.

Du har nog lagt märke till att du lättare får smärta i handlederna och armarna när du har legat i soffan med din bärbara dator. Förutom att vi tenderar att ha sämre arbetsställningar hemma, eftersom våra hem sällan är utformade optimalt för kontorsarbete, handlar det också om att vi inte har rätt utrustning.

Läs också: Undvik skador och spara pengar: Effekter av en ergonomiskt korrekt kontorsplats

Alltför ofta tar vi bara den bärbara datorn med oss hem och använder det tangentbord och den styrplatta som finns på den. Lika enkelt som det är, lika lätt kan det orsaka smärta.

Därför bör du åtminstone använda en extern, ergonomisk mus när du arbetar med din bärbara dator. Men framför allt måste du använda både en extern mus och ett tangentbord, samt ett ställ som gör att skärmen kommer upp i rätt höjd.

Smärta i handleden

När vi arbetar framför datorn hela dagen blir vårt arbete ofta för stillasittande och det tär på oss. I synnerhet får vi smärta i nacke, axlar och handleder. Därför är det viktigt att förstå att en ergonomisk kontorsplats inte bara handlar skrivbordet och kontorsstolen, utan också om musen och tangentbordet.

Bra ergonomi när det gäller tangentbord och mus handlar om att få en så neutral handposition som möjligt när du arbetar, så att du inte överbelastar och därmed drabbas av smärta i handleden.

För att förhindra eller lindra smärta i handleden måste du också använda såväl mus som tangentbord på rätt sätt. Ditt tangentbord ska ha en lutning som förhindrar att dina händer lutar uppåt när du skriver, och musen bör helst vara centrerad framför kroppen.

När du använder en centrerad mus, snarare än en traditionell mus, kan du förhindra överbelastning och ansträngning. Inte minst eftersom en centrerad mus kan användas med båda händerna.